Dziecko stojące na krawędzi pagórka o wysokości h0 = 5 m kopie piłkę o masie m = 400 g tak, że jego

stopa przez czas 0,1 s oddziałuje na nią ze stałą siłą ⃗ = 40⃗ N. Tarcie pomijamy.

a) Po jakim czasie piłka uderzy w ziemię?

b) Jak daleko w poziomie będzie to od początkowej pozycji piłki?

c) Ile będzie wynosić wartość prędkości piłki na chwilę przed uderzeniem w ziemię?

d) Narysuj tor ruchu ciała oraz, w wybranych punktach, wektory prędkości i przyspieszenia.

e) Które z powyższych wielkości można wyznaczyć korzystając z zasady zachowania energii?

Wykonaj obliczenia.


Odpowiedź :

Tor ruchu - prędkość, przyspieszenie, czas, położenie, energia

Dane:

[tex]h_0 = 5 m \to[/tex] wysokość pagórka

[tex]m = 400 g \to[/tex] masa piłki

[tex]\Delta t=0,1s \to[/tex] czas działania stopy

[tex]F = 40 N \to[/tex] siła działania stopy

[tex]F_T = 0 \to[/tex] pomijamy tarcie (i opory ruchu, np. powietrza)

Na potrzeby zadania należałoby założyć, że wektor siły działania dziecka na piłkę jest prostopadły do pionu. W ogólności można rozważyć problem w zależności od kąta nachylenia [tex]$\alpha$[/tex] wektora siły od pionu.

a) czas uderzenia piłki w ziemię

Korzystamy z "prawa spadku swobodnego" (lub po prostu - równania ruchu w pionie), by otrzymać:

[tex]h_0 = \frac{1}{2} gt^2\\\\t = \pm \sqrt{\frac{2h_0}{g}} \to \pm \sqrt{\frac{2*5}{10}} [s] = 1[s][/tex]

b) droga w poziomie

Zapisujemy równanie ruchu wzdłuż osi [tex]x[/tex]:

[tex]x (t) = v_0 t[/tex]

Zauważamy, że [tex]a = \frac{\Delta v}{\Delta t} = \frac{v_0}{\Delta t} \Rightarrow v_0 = a \Delta t = \frac{F}{m} \Delta t[/tex], piszemy więc:

[tex]x(t) = \frac{F}{m} \Delta t * t \to \frac{40 [N]}{0,4[kg]} * 0,1 [s] * 1 [s] = 10 [m][/tex]

c) prędkość przed uderzeniem

Z pkt. b):

[tex]v_0=\frac{F}{m} \Delta t \to 10 [\frac{m}{s}][/tex]
prędkość ta pozostaje stała. Z kolei prędkość pionową opisuje równanie ruchu jednostajnie przyspieszonego w polu grawitacyjnym o natężeniu [tex]g[/tex]:

[tex]v_y(t) = g t \to 10 [\frac{m}{s}][/tex]

Finalnie prędkość piłki to (z dodawania wektorów):

[tex]v(t) = \sqrt{v_x(t)^2 + v_y(t)^2} \to \sqrt{10^2 + 10^2} [\frac{m}{s}]= 10 \sqrt2 [\frac{m}{s}][/tex]

d) tor ruchu

(poniżej)

e) zasada zachowania energii

Z zasady zachowania energii możemy wywnioskować wszystkie powyższe:

[tex]E(t) = const = E_{kin}(t) + E_{pot}(t) = \frac{1}{2} m v^2(t) + mgh(t)[/tex]

innymi słowy:

[tex]v(t) = \sqrt{ 2 g h(t)} + const[/tex]

znamy stąd zależność prędkości ciała od jego wysokości i warunków początkowych (energii kinetycznej nadanej piłce przez kopnięcie dziecka). Tym samym możemy wyznaczyć funkcje (od czasu): prędkości, przyspieszenia, położenia.

Zobacz obrazek Sappho24680