Odpowiedź :
Jan van Eyck
"Małóżeństwo Arnolfinich"
1434r.
Opis:
1. "Johannanes de Eyck był tutaj 1434"- taki łaciński napis , wykonany pismem gotyckim, widnieje na ścianie. W ten sposób malarz nie tylko oficjalnie poświadczył swoją obecność na odbywajuącej się ceremonii, ale też popodpisał swój obraz. W średniowieczu artyści byli anonimami. Dopiero w renesansie zaczęto podpisywać swoje dzieła.
2. Za oknem jest jasny dzień, ale na świeczniku pali się świeca. Symbolizuje ona obecność Boga w domu.
3. Lustro w tym obrazie pełni kilka funkcji. Po pierwsze - popełnia przestrzeń. Po drugie - w ramie lustra umieszczone zostały medaliony ze scenami męki Chrystusa, stanowiące kolejne odłwołanie do Boga w tym na pozór świeckim wnętrzu.
Ciekawe, że..
Kobieta w zielonej suknii (Jeanne Cenami) nie jest w ciąży. Po prostu modna XV-wieczna suknia z ciężkiego materiału miała spódnicę mocno sfałdowaną z przodu.
Co trzeba wiedzieć o obrazie...
Portret Giovanniego Arnolfini, kupca włoskiego działającego w Brugii, oraz Jeanne Cenami, córki Włocha mieszkającego we Francji, jest pod pewnymi względami przełomowy w dziejach malarstwa. Po raz pierwszy portretowane osoby przedstawiono w całej postaci, a nie jak dotąt, w popiersiu.
Wyjątkową rolę odgrywa światło, które wydobywa bryły z tła i odbija się od powierzchni różnych przedmiotów. Kładzenie farb olejnych metodą laserunkową pozwoliło artyście uzyskać niezwykłą przejrzystość i nasycenie barw.
Źródło informacji:
Leksykon malarstwa
"Małóżeństwo Arnolfinich"
1434r.
Opis:
1. "Johannanes de Eyck był tutaj 1434"- taki łaciński napis , wykonany pismem gotyckim, widnieje na ścianie. W ten sposób malarz nie tylko oficjalnie poświadczył swoją obecność na odbywajuącej się ceremonii, ale też popodpisał swój obraz. W średniowieczu artyści byli anonimami. Dopiero w renesansie zaczęto podpisywać swoje dzieła.
2. Za oknem jest jasny dzień, ale na świeczniku pali się świeca. Symbolizuje ona obecność Boga w domu.
3. Lustro w tym obrazie pełni kilka funkcji. Po pierwsze - popełnia przestrzeń. Po drugie - w ramie lustra umieszczone zostały medaliony ze scenami męki Chrystusa, stanowiące kolejne odłwołanie do Boga w tym na pozór świeckim wnętrzu.
Ciekawe, że..
Kobieta w zielonej suknii (Jeanne Cenami) nie jest w ciąży. Po prostu modna XV-wieczna suknia z ciężkiego materiału miała spódnicę mocno sfałdowaną z przodu.
Co trzeba wiedzieć o obrazie...
Portret Giovanniego Arnolfini, kupca włoskiego działającego w Brugii, oraz Jeanne Cenami, córki Włocha mieszkającego we Francji, jest pod pewnymi względami przełomowy w dziejach malarstwa. Po raz pierwszy portretowane osoby przedstawiono w całej postaci, a nie jak dotąt, w popiersiu.
Wyjątkową rolę odgrywa światło, które wydobywa bryły z tła i odbija się od powierzchni różnych przedmiotów. Kładzenie farb olejnych metodą laserunkową pozwoliło artyście uzyskać niezwykłą przejrzystość i nasycenie barw.
Źródło informacji:
Leksykon malarstwa