OBLICZ proszę szybko​ (i wyjaśnij czemu tak)

OBLICZ Proszę Szybko I Wyjaśnij Czemu Tak class=

Odpowiedź :

Odpowiedź:

Wyjaśnienie:

(a)

Przemieszczenie to będzie (dość logicznie zresztą) różnica w położeniu, czyli różnica między końcowym położeniem (dla chwili badanej, t) i początkowym położeniem (dla chwili zerowej, t=0).

Na początku (t=0 na osi X) mieliśmy położenie x= 6 m (czyli jakiś obiekt, np. mróweczka, był 6 m od punktu zerowego w przestrzeni). A po 6 sekundach (t=6 s, zaznaczone na rysunku) był już w położeniu x = 3 m. I skoro wykres zmiany położenia jest linią prostą, to można utworzyć proporcję (trochę jak przy liczeniu procentów):

skoro dla t = 6 s mieliśmy zmianę położenia (6-3 = 3 m)

to       dla t = 4 s  mieliśmy zmianę położenia o Z?      (o to pytają nas)

Rozwiązujemy proporcję (mnożymy na krzyż) i mamy: 3*4 = 6*Z -> Z = 2 [m]

Skoro Z = 2 m (a to była zmiana położenia od początkowego, czyli x = 6) to nasze x dla momentu 4 s to x=6 m - 2 m = 4 m.

Zatem przemieszczenie po czasie 4 sekund to 2 m. A położenie po czasie 4 sekund to 4 m.

(b)

Prędkość to zmiana położenia w czasie. Zmianę w czasie obliczyliśmy przed chwilą (w czasie t = 4 sekundy, położenie x zmieniło się o 2 m), więc

Wartość prędkości v = 2/4 = 0,5 m/s

Dwie małe uwagi. Po pierwsze, ten sam wynik otrzymamy, gdy podstawimy inne punkty z wykresu pod zmianę położenia i czas (np. zaznaczone na rysunku w książce: 6-3 = 3 m / 6 s = 0,5 m/s). Nie jest to dziwne, bo położenie zmienia się liniowo z czasem, więc jest to ruch jednostajny prostoliniowy.

Druga uwaga - napisałem celowo o wartości prędkości (a nie prędkości), bo prędkość to wielkość wektorowa, a skoro tak to ważny jest też jej znak. W tym wypadku byłaby ona ujemna (bo ruch jest przeciwny do osi X, to tak jakby mróweczka wracała się do nas zamiast iść do przodu :).