1)Czas trwania baroku ( podaj dokładną datę rozpoczęcia i zakończenia ).
2)Podaj datę powstania ,tytuł i autora pierwszej opery.
3) Wymień 2 INSTRUMENTALNE formy muzyki barokowej.
4)Formy wokalno-instrumentalne okresu baroku - podaj 1 świecką i jedną sakralną.
5)Podaj PO 3 nazwiska przedstawicieli baroku ( 3 polskich i
3 zagranicznych.)
6)Czas trwania baroku w Polsce.( podaj dokładną datę rozpoczęcia i zakończenia)
7)Podaj datę powstania sceny operowej na dworze królewskim.
8)Kiedy powstała stała scena teatralna na zamku w Warszawie.


Odpowiedź :

1. Muzyka barokowa – muzyka epoki, której początek w historii muzyki wyznacza data skomponowania w roku 1597 przez Jacopo Periego pierwszej opery zatytułowanej Dafne, a koniec – połowa XVIII w., kiedy to powstawały kompozycje ostatnich twórców baroku, takich jak Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach (jego śmierć w 1750 r ...

2. Opera polska – pojęcie podlegające wielu definicjom; można zdefiniować je jako operę, której akcja dotyczy Polski autorstwa polskiego kompozytora (tak mówi się o Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego), lub jako operę w której tekst jest w języku polskim, bądź też gmach w Polsce, w którym odbywają się przedstawienia operowe.Polska tradycja operowa – można ją uznać za tradycję wystawiania oper w Polsce, bądź za tradycję tworzenia oper w języku polskim przez polskich kompozytorów, lub librecistów.

3. Do form wokalno- instrumentalnych zalicza się: operę, oratorium, pasję, kantatę i mszę. Opera- jest największą formą woklaną powstałą w okresie baroku.

4. uzyka barokowa – muzyka epoki, której początek w historii muzyki wyznacza data skomponowania w roku 1597 przez Jacopo Periego pierwszej opery zatytułowanej Dafne, a koniec – połowa XVIII w., kiedy to powstawały kompozycje ostatnich twórców baroku, takich jak Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach (jego śmierć w 1750 r. uważa się za symboliczną datę zakończenia tego okresu), Georg Friedrich Händel, Jean-Philippe Rameau czy Domenico Scarlatti.Szczególną rolę odgrywały w tym czasie Włochy, gdzie narodziły się dwa podstawowe style kompozytorskie XVII wieku:stile antico – styl dawny, bazujący na polifonii renesansowej

stile nuovo – styl nowy, mający związek z monodią akompaniowaną i techniką koncertującą.

5. Kategoria:Polscy kompozytorzy baroku

Język

Obserwuj

Edytuj

Strony w kategorii „Polscy kompozytorzy baroku”

Poniżej wyświetlono 36 spośród wszystkich 36 stron tej kategorii.

A

Adam z Wągrowca

B

Szymon Berent

Wilhelm Bucki

Jan Wacław Burian

C

Benedykt Cichoszewski

D

Wojciech Dębołęcki

F

Kaspar Förster młodszy

Johann Balthasar Christian Freisslich

G

Grzegorz Gerwazy Gorczycki

Jan Aleksander Gorczyn

Marcin Gremboszewski

H

Jan Piotr Habermann

Andrzej Hakenberger

J

Adam Jarzębski

Jerzy Rudolf legnicki

L

Władysław Leszczyński (1616–1680)

Franciszek Lilius

Wincenty Lilius

M

Wincenty Maxylewicz

Marcin Mielczewski

Antoni Milwid

Franciszek Misterski

N

Andrzej Niżankowski

P

Bartłomiej Pękiel

Jan Kasper Pierszyński

R

Andrzej Rohaczewski

Jacek Różycki

S

Damian Stachowicz

Johann Stobäus

Stanisław Sylwester Szarzyński

Jacek Szczurowski

W

Maciej Wronowicz

Z

Mikołaj Zieleński

Mateusz Zwierzchowski

Ż

Marcin Józef Żebrowski

Piotr Żelechowski

6. Barok – ramy czasowe w Polsce

Początek – lata 30. XVII w. (pierwsze tendencje u schyłku XVI w.) Koniec – po lata 30./40., a nawet 60.

7. Ten artykuł dotyczy formy muzycznej. Zobacz też: inne znaczenia tego słowa.

Opera (wł. opera < łac. opera „dzieło”, „utwór”, „praca”, „wysiłek”[1][2]) – sceniczne dzieło muzyczne wokalno-instrumentalne, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną (libretto). Istotą tego gatunku muzycznego jest synteza sztuk, czyli połączenie słowa, muzyki, plastyki, ruchu, gestu oraz gry aktorskiej. Podobnie jak balet, wywodzi się z włoskich renesansowych maskarad karnawałowych, które przerodziły się w widowiska dramatyczne. Opera składa się z aktów, które podzielone są na sceny.

Wnętrze opery La Fenice w Wenecji w 1837 roku

Opera złożona jest z:

partii wokalnych:

solowych (recytatywy, arie);

zespołowych (ansamble);

chóralnych;

partii orkiestrowych:

uwertura;

intermezzo;

wstawek baletowych;

czasami również z partii mówionych.

Od XVII wieku mianem tym określa się dzieło sceniczno-muzyczne wykonywane z udziałem orkiestry. Istnieje kilka rodzajów opery:

opera seria – poważna (wyłącznie śpiewana)

opera buffa – komiczna

opera semiseria – poważna z elementami komicznymi

opera balladowa – inaczej śpiewogra

opera wodewilowa – lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą

operetka – dzieło operowe o tematyce rozrywkowej

8. Teatr królewski

Budynek opery na zamku w Warszawie w 1701 r.

mam nadzieję że pomogłam można to skrócić i przekształcić