„Przepisy gry w koszykówkę w pigułce”

Na podstawie ogólnych przepisów gry w koszykówkę stwórz ich skróconą wersje. Wyobraź sobie że musisz nauczyć zasad tej gry osobę, która nie ma o niej żadnego pojęcia. Musisz wybrać najbardziej kluczowe zasady i ująć je w 10 punktach ( nie mniej nie więcej). Muszą być napisane prosto i przejrzyście. Tak żeby gra miała sens jeśli będziemy się do nich stosować.

Ps: wiem ze wzięłam biologię jako przedmiot ale nie ma wf super zadanie z wf jak by można było to na już prosze.


Odpowiedź :

Odpowiedź:

Poznanie zasad jest tym bardziej istotne, że różnią się one od siebie w zależności od rozgrywek. W przypadku tych zawodowych, inne obowiązują w NBA, a inne w rozgrywkach europejskich.

Spotkanie składa się z czterech kwart. Nie wszyscy wiedzą – a jest to bardzo ważne – ich długość w większości przypadków wynosi 10 minut. Wyjątkiem jest tutaj NBA. W amerykańskiej lidze każda kwarta trwa nie 10, a 12 minut. Jeżeli w regulaminowym czasie gry nie zapadnie rozstrzygnięcie, to wówczas zarządzane są 5-minutowe dogrywki do momentu wyłonienia zwycięzcy. Po pierwszej i po trzeciej kwarcie następuje 2-minutowa przerwa, z kolei po pierwszej połowie (czyli po dwóch kwartach) przerwa wynosi 15 minut.

Abyś mógł w pełni zrozumieć specyfikę gry w koszykówkę, powinieneś poznać znaczenia poszczególnych zwrotów i określeń, jakich używają sędziowie czy komentatorzy sportowi. Należą do nich:

wprowadzenie piłki do gry – polega na rozpoczęciu gry przez zawodnika stojącego poza boiskiem. Miejsce wprowadzenia piłki do gry wskazuje sędzia. Istotne jest to, że zawodnik wprowadzający nie może dotknąć piłki wprowadzonej na boisko zanim nie dotknie ona innego z zawodników;

rzut sędziowski – rozpoczyna pierwszą kwartę meczu. Główny arbiter spotkania podrzuca piłkę w kole środkowym boiska pomiędzy dwoma graczami przeciwnych zespołów. W naszym innym artykule przedstawiamy jakie zmiany zaszły w zasadach rzutu sędziowskiego.

„martwa piłka” – to piłka, która nie może być zagrywana. Staje się taka, gdy: zostanie zdobyty punkt, sędzia użyje gwizdka w czasie, kiedy piłka jest żywa, zabrzmi dźwięk kończący akcję lub kończący mecz;

kroki – to błąd polegający na tym, że zawodnik, trzymając piłkę, robi więcej niż dwa kroki;

zasłona – jest to element taktyczny podczas gry w ataku. Zasłona jest wykonywana przez zawodnika nieposiadającego piłki i polega na takim ustawieniu się względem obrońcy rywali, kryjącego gracza z piłką, aby ten nie miał możliwości przerwania akcji;

szarżowanie – niedozwolone zetknięcie osobiste zawodnika z piłką lub bez piłki;

faul osobisty – to każde nielegalne zetknięcie zawodnika z rywalem. Obowiązuje w przypadku, gdy piłka jest żywa lub martwa;

faul obustronny – sytuacja, w której zawodnicy przeciwnych drużyn popełniają faul w tym samym momencie. Po odgwizdaniu sędzia nakazuje wznowienie gry przez zespół, który był przy piłce;

faul techniczny – to naruszenie przepisów gry poprzez niesportowe zachowanie. Faulem technicznym może być symulowanie, lekceważenie lub obrażanie sędziów, a także naruszenie ich nietykalności. Może zostać popełniony nie tylko przez zawodników, ale też przez osoby związane z drużyną przebywające poza boiskiem (np. przez trenera);

faul niesportowy – to taki, który nie wynika z próby zagrania piłki i jest cięższy od zwykłego faulu. Karami za niesportowy faul mogą być: jeden, dwa lub trzy rzuty wolne;

faul dyskwalifikujący – jest nim rażące wykroczenie (wpisują się w nie zarówno zagrania niezgodne z przepisami, jak i niesportowe zachowania), którego konsekwencją jest usunięcie ukaranego zawodnika, trenera czy członka sztabu szkoleniowego z boiska lub strefy wokół ławki rezerwowych.

Wyjaśnienie:

Myślę, że pomogłam.