na podstawie fragmentów komedii Moliera,, świętoszek"scharakteryzuj głównego bohatera oraz omów postawy orgona, kleanta i elmiry wobec tytułowej postaci akt1 scena6, akt 4scena 5​

Odpowiedź :

1. Rozpoznanie wstępne

- przedstawienie bohaterów, kim są

- forma podawcza – dialog

- umiejscowienie fragmentów w całości utworu

- Świętoszek pokazany z różnych punktów widzenia, różnych perspektyw

2. Charakterystyka Świętoszka – w oczach Orgona

- pobożny, manifestuje pobożność każdego dnia

- wnosi spokój w życie ludzi

- pokorny, usłużny

- skromny, prowadzi ubogie życie

- część pieniędzy od Orgona oddaje biednym

- troszczący się o rodzinę Orgona

- zrządzeniem niebios znalazł się w jego domu

- surowy wobec siebie i innych

- śmieszność Tartuffa (żałuje zabitej pchły)

- Orgon przekonany o słuszności swoich racji odrzuca upomnienia Kleanta

3. Postawa Orgona

- zachwyt, uwielbienie

- brak krytycyzmu

- nieprzyjmowanie uwag członków rodziny

- naiwność

- przedkładanie Tartuffa ponad rodzinę

- dzięki niemu ważne stają się sprawy duchowe, a nie doczesne (pogarda dla świata)

- Świętoszek nauczył go jak radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych, dystans do rodziny

4. Świętoszek w oczach Kleanta:

- zarzuca Orgonowi, że nie zna człowieka, którego przyjął pod swój dach

- ironiczny stosunek wobec Orgona

- ma Świętoszka za przybłędę, nędzarza

- dostrzega fałsz, obłudę, hipokryzję, udawaną świętość

- jest przekonany, że nie myli się w ocenie Świętoszka

- dostrzega jego interesowność

- dewocja ma mu przynieść korzyści materialne

- perfidia Tartuffa polega na wykorzystywaniu religijnego zaangażowania Orgona i jemu podobnych

- prawdziwa pobożność nie ma nic wspólnego z manifestowaniem swojej religijności i postawą Świętoszka

5. Świętoszek w scenie z Elmirą, bohater w jej oczach, jej postawa.

- Tartuffe w scenie z Elmirą pokazuje swoje prawdziwe oblicze: uwodziciela, obłudnika

- domaga się dowodów miłości

- używa bałamutnych argumentów, że niebo będzie im sprzyjać, ich romans nie jest grzechem

- pycha, pewność siebie

- relatywizacja wartości (przesuwanie granicy między dobrem i złem)

- zło czynione w tajemnicy nie jest złem

- brak skrupułów

- wykorzystywanie naiwności Orgona

- pogarda wobec Orgona, poczucie wyższości nad zdradzonym mężem

- Elmira udaje zakochaną w Świętoszku

- rozmowa jako element intrygi demaskujący zamiary Tartuffa

- udaje, że przed romansem powstrzymuje ją kara niebios i nadejście męża

6. Funkcjonalne wykorzystanie całości utworu.

7. Wnioski:

- Świętoszek pokazany z różnych perspektyw, pokazana dwulicowość bohatera

- problem obłudy, hipokryzji religijnej, ich wpływu na otoczenie

- postawy bohaterów utworu różnią się: od naiwnego uwielbienia, przez krytycyzm, do prób demaskowania

- aktualność problemu w dzisiejszym świecie

- komedia Moliera – "śmiech przez łzy” – rodzina Orgona u progu katastrofy spowodowanej niefrasobliwością ojca

Propozycje odpowiedzi do tematu 2 - Na podstawie podanego fragmentu utworu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem przedstaw przemyślenia Marka Edelmana o możliwościach godnego życia w czasach Zagłady i różnych poglądach na temat godnej śmierci.

1. Rozpoznanie wstępne:

- Marek Edelman – jeden z przywódców powstania w getcie żydowskim, świadek Zagłady, po wojnie lekarz – kardiolog

- "Zdążyć…” – reportaż, rozmowa dziennikarki z bohaterem wydarzeń, prowadzona po wojnie, perspektywa wspomnień, narracja pozornie chaotyczna oddająca sposób przywoływania zdarzeń z pamięci

- określenie problemu

2. Różne poglądy na temat godnej śmierci:

- powszechność, stereotypowość opinii, że godna śmierć – tylko z bronią w ręku

- przywołanie opinii amerykańskiego profesora: wartościowa jest walka, poświęcenie, żeby nie iść "jak barany na śmierć”

- walka z bronią w ręku podstawą przyszłej chwały, pozostaje w pamięci przyszłych pokoleń

- tworzenie mitu i legendy bohaterskich walczących

- polemiczny charakter wypowiedzi Edelmana

- jego bunt, protest przeciwko uznaniu śmierci w komorze gazowej za gorszą

- zgroza, tragizm takiej śmierci – nieuchronność losu

- beznadzieja, brak szans, dramatyzm sytuacji bez wyjścia

- próba zrozumienia , dlaczego łatwiej jest przyjąć śmierć z bronią w ręku niż śmierć w komorze – śmierć w komorze gazowej pokazała do czego zdolny jest człowiek, do tworzenia obozów zagłady, do okrucieństwa, cynicznej, beznamiętnej zaplanowanej eksterminacji innego narodu

- nie można patrzeć na kogoś, kto kopie sobie dół

- śmierć niegodna jest tylko wtedy, kiedy próbowało się przeżyć cudzym kosztem,

3. Możliwości godnego życia w czasach Zagłady:

- przywołanie historii Żyda na beczce jako symbolu śmieszności, groteskowości

- bezkarność w niszczeniu drugiego człowieka, pozbawienie go godności

- ważna jest obrona własnej godności ("nie dać się wepchnąć na beczkę”), stąd decyzja o wybuchu powstania w getcie

- powstanie w getcie jako bunt przeciwko Niemcom, przeciwko bierności,

- wybór sposobu umierania, zamanifestowanie wolności

- działanie, aktywność jako szansa na przetrwanie (konspiracja)

- bierność oznacza śmierć

- nawet w czasach Zagłady istnieje miłość

- potrzeba posiadania kogoś bliskiego, ludzie żyją dla kogoś innego

- wojna jako czas próby

4. Odwołania do całości utworu

5. Wnioski:

- przemyślenia Edelmana – ostatniego przywódcy w getcie żydowskim – dotyczące godnej śmierci mają charakter polemiczny wobec powszechnych opinii

- godna śmierć to nie tylko ta z bronią w ręku, bohaterska, która rodzi mity i legendy

- niemniej godną śmiercią jest ta w komorze gazowej, wymaga nawet więcej odwagi wynikającej ze świadomości nieuniknionego losu

- walka w getcie, aktywność jako próba przetrwania, obrona godności ("nie dać się wepchnąć na beczkę”)

- demitologizacja i deheroizacja powstania w getcie i jego uczestników, podkreślenie ich zwyczajności