proszę o pomoc na dziś Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj umieszczone pod nim zadania. Odpowiadaj tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami – chyba, że w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylko tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona(-ny). W zadaniach zamkniętych wybierz tylko jedną z proponowanych odpowiedzi.
Tytuł:Lesław Tatarowski, Człowiek wobec sacrum ziemi i pracy
Postacią, której literacki status oparty został na związku człowieka z ziemią, jest Maciej Bory-na. Oprócz najzupełniej praktycznych gospodarskich więzów, obok psychologicznie i ekonomicznie motywowanej chęci posiadania, uprawiania ziemi, wyposażył Reymont Borynę w cechy symboliczne, telluryczne1 właśnie, choć o innych znaczeniach niż w przypadku Jagny. Na pozór zdawać by się mogło, że tworzą oni mityczną parę pierwiastka męskiego i żeńskiego, wpisaną w witalny rytm kosmosu. Ale tylko pozornie, ponieważ sakralna funkcja takiego związku nie została w powieści zrealizowana. Jagna i Maciej przerywają cykl płodności, prokreacji, ciągłości pokoleń, nie spełniają obowiązków macierzyńskich i ojcowskich. Ale to zupełnie inny wymiar ich mitycznej, metaforycznej egzystencji. Sam natomiast Boryna, gospodarz pierwszy we wsi, niegdyś sołtys, uczestnik „wojny”, autorytet i przywódca gromady wykreowany został przez Reymonta na wiejskiego herosa. Jednym z najistotniejszych składników tej heroizacji okazuje się przywiązanie do ziemi, mistyczne i instynktowne zjednoczenie z rytmem rolniczej pracy i obowiązku. Niezwykle sugestywną interpretację Boryny jako człowieka ziemi zawiera scena jego śmierci. Znacząca okazuje się już sama czasoprzestrzeń. Jest noc, a więc zgodnie z mityczną symboliką temporalną pora śmierci, sił pozagrobowych. Wyjątkowo intensywnie świeci księżyc, którego wy-eksponowanie aż sześciokrotne w obrazie umierania nie ma chyba precedensu w całej powieści. Przypomina natomiast nastrój nocy wielkosobotniej i zapewne wnosi te same sensy mityczno-religijne: cykliczność narodzin i zamierania, śmierć, ale widziana w kosmicznym rytmie i przemienności życia i rozkładu, z konsolacyjną2 zatem sugestią dialektyki3 prowadzącej przez śmierć do nowego życia, do połączenia z ziemią i przyrodą. [...] Pesymistyczną wymowę epizodu wzmacnia jeszcze zachowanie Boryny, obudzenie się w jego podświadomości instynktu siewcy. Rozpoczyna przeto rytuał obsiewania pól; najpierw uczynił znak krzyża, a potem „[...] szedł zagonami cicho, niby widmo błogosławiące każdej grudce ziemi, każdemu źdźbłu, i siał – siał wciąż, siał niestrudzenie”. I wszystko byłoby zgodne z rytuałem siewu, gdyby nie to, że Maciej rozrzuca na pola nie ziarno, tylko ziemię. Nie jest to siew płodny, nie spełnia się jego funkcja wprowadzania w ziemię nasienia, z którego zrodzi się nowe życie, przypomina raczej rzucanie ziemi na trumnę w grobie. Cykl wegetacyjny został przerwany, ziemia (pierwiastek żeński) nie może być zapłodniona przez ziarno siewcy (pierwiastek męski), inaczej: Bory-na stracił swą moc prokreacyjną w stosunku do ziemi i rytmu biokosmicznego. Stał się truchłem, martwicą, któremu pozostaje już jedyna droga – wejście w przestrzeń chtoniczną4 , połączenie z materią i jej życiodajnym obiegiem. Następuje zatem symboliczna reintegracja5 Boryny z ziemią, powrót ciała do źródła życia. [...] Na to opowiadacz reprezentujący w powieści światopogląd chrześcijański odpowiedziałby sen-tencją biblijną: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz. Ale wyobraźnia [Reymonta] jest bar-dziej poetycka. Po pierwsze dlatego, że 1 telluryczny – mający związek z ziemią. 2 konsolacyjna – pocieszająca. 3 dialektyka – teoria filozoficzna ujmująca rzeczywistość jako proces rozwijający się na zasadzie wyłaniania się i przezwyciężania przeciwieństw. 4 chtoniczny – związany z ziemią lub tym, co jest pod ziemią; w mitologii grecko-rzymskiej bóstwa chtoniczne to bóstwa świata podziemnego. 5 reintegracja – powtórna integracja. przywołuje ludowe, antropomorficzne wyobrażenie nieba z postacią Boga na tronie ze snopów, a po drugie, że motyw sympatii i solidarności przyrody z Boryną, człowiekiem ziemi, rozwinie [...] w sugestii jego rozpłynięcia się w ziemskiej materii. W ten sposób Boryna trwać będzie w przestrzeni Lipiec jako bóstwo chtoniczne.
ZADANIA 1. Określ funkcję pierwszego zdania w kontekście całego akapitu. 2. Wymień elementy związane z postacią Macieja Boryny, które – według autora – łączą bohatera z ziemią. 3. Zastąp podkreślony w zdaniu wyraz synonimem o znaczeniu odpowiednim do kontekstu: Jednym z najistotniejszych składników tej heroizacji okazuje się przywiązanie do ziemi, mistyczne i instynktowne zjednoczenie z rytmem rolniczej pracy i obowiązku. 4. Przeczytaj podane zdanie, a następnie zaznacz prawidłową odpowiedź. Przypomina natomiast nastrój nocy wielkosobotniej i zapewne wnosi te same sensy mityczno-religijne: cykliczność narodzin i zamierania, śmierć, ale widziana w kosmicznym rytmie i przemienności życia i rozkładu, z konsolacyjną zatem sugestią dialektyki prowadzącej przez śmierć do nowego życia, do połączenia z ziemią i przyrodą”. Przytoczone zdanie zostało napisane w stylu: a) potocznym. b) naukowym. c) urzędowym. d) artystycznym. 5. Z czego wynika pesymistyczna wymowa gestu siewcy wykonywanego przez Borynę?