Wychodzę z założenia że punktem wejściowym w naszym przykładzie jest saksofon tenor, a ten w zasadzie jest w tonacji B , czyli sekundę wielką poniżej zapisanej nuty.
Więc jeżeli podane wyżej nuty są zapisane na tenor B, grając je słyszymy o ton wyżej czyli :
GGGH AAAA FHHH HAAG Fis. I to jest linia melodyczna jaką powinnismy słyszeć i zagrać na saksofonie altowym, po transpozycji partytury.
Saksofon altowy jest w tonacji Es. To oznacza że grając zapisaną na pięciolinii nute C i „ chwytając” nutę C na instrumencie, w rzeczywistości będzie to Es, czyli tercja mała wyżej. Skoro ten „ oszukuje” o tercje wyżej, należy więc zapisać mu melodię o tercje niżej.
Chcemy usłyszeć : GGGH AAAA FHHH HAAG Fis
Na saksofon altowy zapisujemy więc tercję małą niżej, czyli :
EEEGis Fis Fis Fis Fis DGisGisGis GisFisFisE D