Odpowiedź :
Motywy biblijne w cz. III Dziadów:
- motywy wizjonerstwa i apokalipsy. Zobrazowane są one w widzeniu księdza Piotra (posiadające cechy Apokalipsy św. Jana). Ksiądz Piotr widzi wyłaniający się z gruzów nowy świat i przyszłe losy kraju. Owe motywy nadają profetycznego charakteru scenie.
- motyw cierpienia. Mickiewicz porównuje Polskę do Chrystusa Ukrzyżowanego. Polska ma podobnie, jak on cierpieć za grzechy innych. Motyw ten nadaje patetycznego charakteru cierpieniom Polaków.
- motyw odkupienia win. Cierpienie niewinnych Polaków ma odkupić cudze winy i przywrócić porządek światu. Motyw ten dodaje nadziei i sensu staraniom skazańców polskich.
- motyw walki dobra ze złem. Zło reprezentowane jest w Dziadach przez imperium rosyjskie, dobro natomiast przez Polskę. W tej niesprawiedliwej walce cena jest wysoka, chodzi bowiem o zbawienie świata od zła. Ten motyw nadaje metafizyczny charakter poczynaniom Polaków.
- motyw złego władcy. Car jest przez Mickiewicza porównywany do biblijnego Heroda, który boi się, że straci władzę. Tyran, który działa w ten sam impulsywny i okrutny sposób.
- motyw rzezi niewiniątek. Mord polskich obywateli przez cara bez względu na ich wiek. Podobnie jak Herodowe morderstwo niewiniątek za czasów Jezusa.
- motyw zmartwychwstania. Polska musi umrzeć, aby móc odrodzić się na nowo. Musi zostać doszczętnie zniszczona przez zaborcę, aby mogła powstać na nowo.
Mickiewicz sięga po motywy biblijne, które nadają patetyzmu Dziadom i eksponują metafizyczny aspekt opisywanym wydarzeniom.