Odpowiedź :
Odpowiedź:
1. Rok liturgiczny to próba ujęcia w ciągu jednego roku całego misterium życia i paschalnego misterium Chrystusa (męki, śmierci i zmartwychwstania). W ten sposób możemy je przeżywać na nowo każdego roku. Dzięki temu Chrystus jest stale z nami obecny. Rok liturgiczny obejmuje też tajemnice życia Maryi i wspomnienia świętych.
2. Liturgia jest czynnością w najwyższym stopniu świętą. To znaczy, że żadna działalność Kościoła (ani charytatywna, ani katecheza, ani żadna inna) nie przynosi takich skutków zbawczych dla człowieka, jakie daje liturgia. Najbardziej przybliża nas do Boga, bo w liturgii jest On rzeczywiście obecny. Liturgia ma dwa cele: oddanie czci Bogu i uświęcenie człowieka.
3. Każdy ochrzczony ma w Kościele swoje miejsce, a co za tym idzie pewne funkcje z tym związane. Tak więc:
a) duchowni to ci, którzy przez święcenia tworzą hierarchię kościelną. Sprawują sakramenty i są pierwszymi głosicielami Słowa Bożego. Sprawują też władzę w Kościele.
b) osoby konsekrowane (zakonnicy, zakonnice, wdowcy, wdowy, dziewice konsekrowane, pustelnicy itp.) to osoby, które poświęcają swoje życie na poszukiwanie i kontemplowanie Boga. Żyją według rad ewangelicznych czystości, ubóstwa i posłuszeństwa.
c) świeccy wezwani do spełniania posłannictwa w codziennym życiu tzn. mają poprzez normalne życie rodzinne, społeczne świadczyć o Bogu i Jego miłości do człowieka. Mogą również bardziej angażować się w życie Kościoła m.in. wykonując niektóre funkcje liturgiczne (np. ministranci) albo społeczne (np. katecheci, doradcy życia rodzinnego itp)
4. Jezus jest obecny w swoim Kościele (to wyjaśnia w punkcie 7 Konstytucja o liturgii świętej): w ofierze Mszy świętej (w osobie sprawującego, a zwłaszcza pod postaciami eucharystycznymi), w sakramentach, w swoim słowie, gdy Kościół modli się i śpiewa psalmy
5. Kościół jest zalążkiem Królestwa Chrystusowego na ziemi. W sakramentach daje nam wszystkie środki konieczne do zbawienia. Kościół w liturgii i poprzez liturgię urzeczywistnia i aktualizuje zbawcze dzieło Chrystusa. tzn. że ono dokonuje się tu i teraz. Mówi się również o pewnym współdziałaniu Kościoła pielgrzymującego, czyli nas żyjących na ziemi, Kościoła cierpiącego, czyli dusz przechodzących oczyszczenie w czyśćcu oraz Kościoła triumfującego w niebie.