Przeczytaj tekst i wykonaj zadania umieszczone pod nim.

Teza głosząca, że modernizacja nieuchronnie związana jest z sekularyzacją, okazała się całkowicie nieprawdziwa. Rosnąca popularność Kościoła zielonoświątkowców w obu Amerykach czy coraz większa liczba wyznawców islamu są najlepszymi dowodami jej fałszywości. Żyjemy jednak w "świeckiej epoce", w której religia nie jest już czymś danym z góry, lecz kwestią świadomego wyboru. W wywiadzie udzielonym "Europie" wybitny myśliciel Charles Taylor analizuje warunki życia w "cywilizacji postreligijnej". Zdaniem Taylora konieczne jest przemyślenie na nowo zjawiska sekularyzacji. Według niego wojujący ateizm dążący do całkowitego wyeliminowania religii ze wszystkich dziedzin życia jest zjawiskiem marginalnym. Nowoczesność przyniosła zmianę, która jest dla wiary zarówno zagrożeniem, jak i szansą. Z jednej strony pojawiają się reakcje obronne ze strony tych, którzy za wszelką cenę usiłują przywrócić religii tradycyjną funkcję czynnika porządkującego wszelkie sfery życia, w tym również sferę polityczną. Z drugiej strony modernizacja skłania większość wiernych do przemyślenia swoich wyborów na nowo i porzucenia dogmatyzmu. Taylor jest przekonany, że "w końcu i katolicyzm musi przyjąć lekcję nowoczesności". Ryzykuje wprawdzie tym samym utratę jednego, oczywistego dla wszystkich wyznawców języka, ale dzięki podejmowanym wciąż na nowo dyskusjom nad podstawami wiary będzie wybierany bardziej świadomie i głębiej przeżywany.



Jak, według autora, ludzie postrzegają dziś religię? (2 pkt.)















Jaka przyszłość, według autora, czeka religię? (2 pkt.)