notatka o Stanisławie Moniuszce z uwzględnieniem jego utworów

Odpowiedź :

Odpowiedź:

Stanisław Moniuszko herbu Krzywda (ur. 5 maja 1819 w Ubielu, zm. 4 czerwca 1872 w Warszawie – polski kompozytor, dyrygent, pedagog, organista; autor ponad 268 pieśni, wielu oper (najsłynniejsze to Halka, Straszny dwór i Paria), operetek, baletów i muzyki kościelnej. Tworzył muzykę nacechowaną narodowo, wplatając w swoje kompozycje wyraziste elementy folkloru polskiego (melodie i tańce ludowe) oraz wykorzystując utwory polskich poetów (m.in. Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza). Jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskiego romantyzmu. Jest nazywany ojcem „polskiej opery narodowej.

Wybrane dzieła

Dzieła sceniczne

Opery:

Halka (premiera wersji 2-aktowej 1848, wersji 4-aktowej 1858) libretto: Włodzimierz Wolski

Sen Wieszcza (nieukończona, pisana w latach 1852–1853) libretto: Władysław Syrokomla

Flis (premiera 1858) libretto: Stanisław Bogusławski

Rokiczana (nieukończona, pisana w latach 1858–1859) libretto: Józef Korzeniowski

Hrabina (premiera 1859) libretto: Włodzimierz Wolski

Verbum nobile (premiera 1861) libretto: Jan Chęciński

Straszny dwór (premiera 1865) libretto: Jan Chęciński

Paria (premiera 1868) libretto: Jan Chęciński

Trea (nieukończona, pisana w roku 1872) libretto: J.S. Jasiński

Balety:

Monte Christo (1865)

Na kwaterunku (1868)

Figle szatana (1870) balet w sześciu obrazach, muzykę do trzech obrazów skomponował Stanisław Moniuszko do trzech obrazów Adama Münchheimera; zaginiony, zrekonstruowany w 1984 przez Rafała Augustyna.

Operetki:

Loteria (ok. 1840) libretto: Oskar Korwin-Milewski

Żółta szlafmyca (1841) libretto: Franciszek Zabłocki

Jawnuta (1850) libretto: W.L. Anczyc (pierwowzór: Cyganie[16])

Betty (1852) libretto: Franciszek Szober

Beata (1870 lub 1871) libretto: Jan Chęciński

Nocleg w Apeninach (1839) libretto: Aleksander Fredro

Ideał (1840) libretto: Oskar Korwin-Milewski

Karmaniol, czyli Francuzi lubią żartować (1841, premiera 1842) libretto: Oskar Korwin-Milewski

Utwory wokalne

Kantaty:

Cztery Litanie Ostrobramskie (1843-1855)

Milda (tekst – fragm. „Witoloraudy” Józefa Ignacego Kraszewskiego) 1848

Nijoła (tekst j.w.) po 1848

Widma (tekst – „Dziadów część II” Adama Mickiewicza) ok. 1852

Sonety krymskie (tekst – wybrane 8 sonetów Adama Mickiewicza) 1867

Msze:

Msza łacińska na cztery głosy z towarzyszeniem organów, Des-dur (1870)

Msza żałobna na cztery głosy z towarzyszeniem organów, g-moll (1871)

Msza Piotrowińska na czterogłosowy chór mieszany solistów z towarzyszeniem organów, B-dur, słowa Justyna Wojewodzkiego (1872)

Pieśni:

268 pieśni zebranych w cyklu 12 zeszytów Śpiewników domowych, m.in.:

Ojcze z niebios, Boże Panie

Dziad i baba

Pieśń wieczorna

Znasz-li ten kraj (2 wersje)

Trzech budrysów

Prząśniczka

Złota rybka

Krakowiaczek

Kozak

Świtezianka

Czaty

Lirnik Wioskowy

Pieśń wojenna (słowa Józefa Kościelskiego)

Czarny krzyżyk (słowa Brunona Bielawskiego)

Jednym z najlepiej znanych zbiorów jego utworów drobnych jest cykl dwunastu Śpiewników domowych, zawierających pieśni do słów różnych poetów polskich i obcych (w tłumaczeniu polskim) oraz do słów ludowych – łącznie 268 pieśni. Sześć śpiewników zostało wydanych za życia kompozytora, a sześć po jego śmierci.

Utwory symfoniczne

Uwertury koncertowe:

Bajka

Kain

Uwertura wojenna

Utwory instrumentalne

Utwory fortepianowe:

Walce

Fraszki

Polonezy

Nokturn As-dur

Polka

Pieśń włóczęgi (na cztery ręce)

Wyjaśnienie: