Analiza sceny więziennej

1. Zebrani w celi Konrada na wigilijnej wieczerzy aresztowani filomaci rozmawiają o przebiegu prowadzonego przeciw nim śledztwa i trwających prześladowaniach młodzieży. Wyodrębnij historie poszczególnych bohaterów (możesz zaznaczyć je w tekście sklerotkami). Zwróć uwagę na to, jak traktują swoje uwięzienie, jak odnoszą się do siebie nawzajem, co mówią na temat cara i Nowosilcowa (komisarza carskiego). Zaznacz w wypowiedziach więźniów obrazy symboliczne (to jest takie, które można odczytać niedosłownie, metaforycznie, np. umierający Wasilewski z rozpostartymi ramionami – jak Chrystus na krzyżu).

2. Zwróć uwagę na zachowanie Konrada – co robi, mówi, co myślą o nim pozostali więźniowie. Wczytaj się w monolog bohatera kończący scenę (ww. 485-511) – to tzw. mała improwizacja, ważna dla scharakteryzowania Konrada.

3. Na podstawie Sceny I określ, jakie represje spotkały młodych Polaków uwięzionych przez Nowosilcowa. Jaki stosunek mają oni do tego, co ich spotkało?



Jeśli potrzebujesz dokładniejszych pytań naprowadzających:



1. Kim są bohaterowie tej sceny? (zapoznaj się dokładnie z objaśnieniami do tekstu)
...........................................................................................
2. Gdzie i kiedy rozgrywa się akcja tej sceny?
...........................................................................................
3. Jak Tomasz określa przyczynę rozpoczęcia śledztwa?
...........................................................................................
4. Jakie warunki panują w więzieniu? Przytocz wypowiedzi bohaterów.
...........................................................................................
5. Jaką "ofiarę" proponuje współwięźniom Tomasz?
...........................................................................................
6. Przeczytaj uważnie opowiadanie Sobolewskiego. Określ jednym zdaniem temat jego wypowiedzi. (dalsze pytania odnoszą się do tego właśnie fragmentu)
...........................................................................................
7. Zwróć uwagę na sposób wypowiedzi bohatera. W jaki sposób w warstwie językowej sygnalizowane są przeżywane przez niego emocje?
...........................................................................................
8. Określ krótko nastrój tego fragmentu.
...........................................................................................
9. Wymień dwóch bohaterów, których nazwiska pojawiają się w opowiadaniu Sobolewskiego. Scharakteryzuj ich wygląd, zachowanie, postawy.
...........................................................................................
10. Do kogo porównani są ci dwaj bohaterowie? Jakie cechy zyskują poprzez te porównania?
...........................................................................................
11. W jakim wieku są bohaterowie opowiadania? Jakie znaczenie ma ich wiek dla wymowy sceny?
...........................................................................................
12. Jak przedstawiona jest armia carska? (zacytuj odpowiednie określenia) Zestaw obraz wojska z obrazem więźniów i sformułuj wniosek.
...........................................................................................
13. Jak wobec rozgrywających się wydarzeń zachowują się rosyjscy żołnierze? Zacytuj odpowiednie fragmenty.
...........................................................................................
14. Jak zachowuje się tłum zgromadzony na placu?
...........................................................................................
15. Wskaż motywy religijne. Jakie jest ich znaczenie dla wymowy całości?
...........................................................................................
16. Przeczytaj uważnie słowa, którymi Sobolewski kończy swoją wypowiedź. Do kogo porównuje więźniów i ich prześladowców?
...........................................................................................
17. Wskaż dwóch innych bohaterów III części Dziadów, których losy są dopełnieniem i potwierdzeniem obrazu polskiej młodzieży zawartego w utworze.
...........................................................................................
18. Przyjrzyj swoje odpowiedzi na wcześniejsze pytania. Sformułuj wnioski z analizy Sceny więziennej, w których zawrzesz odpowiedź na pytanie: W jaki sposób Mickiewicz przedstawił polską młodzież?
...........................................................................................


Odpowiedź :

Odpowiedź:

Adam Mickiewicz, III część Dziadów

1. GENEZA UTWORU

czas i miejsce powstania części III Dziadów (podtytuł Poema)

- tekst został napisany wiosną 1832 roku

- główna część powstała w Dreźnie (stąd nazwa Dziady drezdeńskie)

- inne części – po opuszczeniu miasta

- przedmowa

- dedykacja

- objaśnienia autora

- Do przyjaciół Moskali

- część III ukazała się po II i IV

- numeracja wyniknęła prawdopodobnie z kolejności druku

- publikacja

- Paryż – październik 1832 roku

- jako część IV tomu Poezyj

----------------------------------------------

PRZYCZYNY POWSTANIA UTWORU

- upadek powstania listopadowego

- spotkanie w Dreźnie Polaków uciekających przed represjami rosyjskiego zaborcy

- wspomnienia z czasów śledztwa przeciwko młodzieży wileńskiej (1823–1824) wywołane rozmowami z Polakami

- potrzeba literackiego udokumentowania martyrologii Polaków

- zamiar przekazania profetycznych wizji dziejów bohaterów oraz narodu

- próba przeprowadzenia historiozoficznej analizy sytuacji Polaków oraz Rosjan pod carskim jarzmem

- pomysł nakreślenia socjologicznego portretu zróżnicowanego materialnie, politycznie, kulturalnie i środowiskowo narodu

----------------------------------------

RODZAJE CZASU

- historyczny

- liturgiczny (kościelny)

- natury

--------------------------------------

CZAS AKCJI

- 1 listopada 1823 roku (Prolog)

- wigilia Bożego Narodzenia (scena I, II, III)

- Wielkanoc (scena V)

- wydarzenia rozgrywają się w ciągu roku

---------------------------

BOHATERZY

- literackim (fikcyjni)

- Ksiądz Piotr

- Ewa

--------------------------------

POSTACI HISTORYCZNE

- Nowosilcow

- Doktor Bécu

- więźniowie w klasztorze Bazylianów

- Pelikan

- Bojkow

- Generał (Wincenty Krasiński)

...

- BOHATERZY LUDOWI

- Guślarz

- uczestnicy obrzędu dziadów (scena IX)

- fantastycznym

- anioły

- diabły

- duchy zmarłych

- alter ego poety

- Gustaw-Konrad

- --------------------------

DRAMAT POŚWIĘCONY JEST

- Janowi Sobolewskiemu

- przyjaciołom Mickiewicza z czasów wileńskiej młodości i tragedi

- Cyprianowi Daszkiewiczowi

- Feliksowi Kółakowskiemu

---------------------------

- po obudzeniu się Gustaw potwierdza zapisem na ścianie metamorfozę swojej osobowości

- przyjmuje nowe imię – Konrad – będące aluzją do losów i postawy

- Wallenroda

- Rylejewa

-----------------------------

AKT I ,,,,SCENA I WIĘZIENNA

- wigilijna noc

- w celi Konrada spotykają się aresztowani młodzi Polacy €“ są wśród nich m.in.

- Żegota (Ignacy Domeyko)

- Tomasz Zan

- Jan Sobolewski

- Antoni Frejend

- Feliks Kółakowski

- Adam Suzin

- ksiądz Lwowicz

- Jan Sobolewski

- Jakub Jagiełło

- Józef Kowalewski

-----------------------------

WIĘŹNIOWIE OPOWIADAJĄ O...

- pojawieniu się Nowosilcowa w Wilnie

- narastających represjach

- wywożeniu młodych Polaków na Syberię

- poświęceniu swego życia dla innych

- relacje przerywane są piosenkami o buntowniczym, antycarskim charakterze

- Żegota opowiada bajkę – przypowieść o bogatej symbolice

- Konrad

- śpiewa pieśń wzywającą do zemsty

- wygłasza monolog zrodzony z atmosfery sytuacji i emocji (tzw. MałaImprowizacja)

Stąd ja przyszłości brudne obłoki

Rozcinam moją źrenicą jak mieczem; […]

-------------------------

SCENA II ...IMPROWIZACJA [zwana wielką]

- w monologu Konrad

- daje wyraz przekonaniu o własnej wszechmocy

- wyjawia przeświadczenie o konieczności spełnienia misji narodowej

- wadzi się z Bogiem o rząd dusz

- zbliża się niebezpiecznie do granicy bluźnierstwa

- diabły i aniołowie walczą o duszę zemdlonego więźnia

-------------------------

SCENA III

- w celi Konrada Ksiądz Piotr (bernardyn) odprawia egzorcyzmy

- obrzędy ratują duszę więźnia, gdyż ten myślał i działał, kierując się szlachetnymi pobudkami

--------------------------------

SCENA VI...DOM WIEJSKI POD LWOWEM

- pokój sypialny Ewy

- bohaterka modli się przed obrazem Najświętszej Panny za:

- ojczyznę

- rodziców

- prześladowanych uczniów

- patriotów

- młodego poetę

- ma widzenie o charakterze mistycznym

Róża, ta róża żyje!

Wstąpiła w nią dusza,

[…] Jaki ogień z niej bije.

--------------------------

SCENA V ...CELA KSIĘDZA PIOTRA

- widzenie Księdza Piotra modlącego się pod krzyżem

- profetyczny charakter wizji

- pokolenie Polaków wiatrami pędzone na syberyjskie wygnanie

- wskrzesiciel narodu o imieniu czterdzieści i cztery

- podobieństwo dziejów Polski do losu ukrzyżowanego Chrystusa

------------------------------

SCENA VI

- pokój sypialny Nowosilcowa

- nad jego głową czuwają dwa diabły i Belzebub

- zsyłają one wizję senną, w której oprawca

- cieszy się uznaniem cara

- w finale popada w niełaskę

Senator wypadł z łaski, z łaski! z łaski, z łaski.

-------------

SCENA VII SALON WARSZAWSKI

- tłum gości

- kilku wysokich rangą urzędników

- literaci uznawani za wybitnych

- damy z towarzystwa

- generałowie i oficerowie sztabu

- grupka przy drzwiach rozmawiająca po polsku

- osoby konwersujące po francusku, siedzące przy stolikach

- zgromadzone na balu towarzystwo wspomina pobyt Nowosilcowa i zabawy przez niego urządzane

- Adolf opowiada o losach Cichowskiego

A całą jego było obroną – milczenie, […]

- wysokie sfery towarzyskie przyjmują ową relację w sposób powierz­chowny i obojętny

- Wysocki mówi o kondycji społeczeństwa polskiego

[…] Nasz naród jak lawa,

Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,

Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;

Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi

----------------------

SCENA VII PAN SENATOR

- sala przedpokojowa w siedzibie Nowosilcowa w Wilnie, z niej wejście do sali komisji śledczej

- trwa śledztwo prowadzone przez specjalną komisję carską

- pojawia się pani Rollison z prośbą o widzenie z synem oskarżonym o udział w spisku

- Senator obłudnie obiecuje niewidomej matce, że zajmie się sprawą jej syna

- poleca go zabić, pozorując samobójstwo

- rozkazuje uwięzić Księdza Piotra za przekazanie Rollisonowej wieści o synu

- Ksiądz Piotr ostrzega Doktora przed jego rychłą śmiercią

- scena balu

- mieszają się różne towarzystwa

- w rytm muzyki toczą się rozmowy i tańce

- zabawę przerywa pani Rollison oszalała z bólu po śmierci syna

Syn! wyrzucili z okna, z klasztoru, na bruki, […]

- przychodzi wiadomość o rażeniu piorunem Doktora

- wystraszony Senator uwalnia Księdza Piotra

Księże, gdzie chcesz, ruszaj sobie.

- spotkanie uwolnionego bernardyna Piotra z prowadzonym na śledztwo Konradem

- więzień próbuje przypomnieć sobie twarz Księdza

- ofiarowuje mu pierścionek

- zakonnik przepowiada dalsze losy Konrada

Ty pojedziesz w daleką, nieznajomą drogę;

Będziesz w wielkich, bogatych i rozumnych tłumie.

Szukaj męża, co więcej niźli oni umie; […]

- rozmowę przerywa Żołnierz

---------------------

SCENA IX NOC DZIADÓW

- kaplica cmentarna, do której ludzie zmierzają na obrzęd

- rozmowa Guślarza z kobietą

- oboje obserwują wywoływanie duchów

- niewiasta oczekuje przybycia kochanka, który się nie zjawia

Albo zmienił ojców wiarę,

Albo zmienił imię stare.

- o świcie widać kibitki zmierzające z Wilna ku północy

- wśród więźniów znajduje się wyczekiwana postać

- umęczona torturami

- ranna w piersi

- wyczerpana duchowo

- z małą raną na czole

- kobieta pełna uczucia prosi

Ach, ulecz go, wielki Boże!

------------------

3 DZIADÓW CZĘŚCI III USTĘP

-składa się z 6 poematów

-cykl zamyka liryk Do przyjaciół Moskali

-Ustęp ma charakter narracyjno-refleksyjny

- stanowi zbiór subiektywnych spostrzeżeń Mickiewicza po czteroletnim pobycie w Rosji

- ukazuje stosunek autora Dziadów do:

- caratu

- władzy państwowej

- narodu rosyjskiego

- różnych postaw ludzkich

- sytuacji Polaków

- jest demaskatorskim dokumentem carskiej tyranii

- przedstawia Rosję widzianą oczyma

- Konrada €“ Pielgrzyma

- bohatera dramatu

- zesłańca w drodze na katorgę

------------------

DROGA DO ROSJI

- kibitki przemierzają bezkresne przestrzenie Rosji

- w drodze na Syberię zesłańcom towarzyszy refleksja nad:

- przyszłością Rosji

- jej ludności – bardzo zróżnicowanej etnicznie i kulturowo

- symboliczny obraz pól białych i pustych, poprzecinanych drogami, po których mkną kibitki i maszeruje carskie wojsko

[…] Że trofeami świata są: ofiary?

Czyli też Boga nieprzyjaciel stary

Przyjdzie i w księdze tej wyryje mieczem,

Że ród człowieczy ma być w więzy kuty,

Że trofeami ludzkości są: knuty?

------------------

PRZEDMIEŚCIA STOLICY

- opis peryferii Petersburga

- wrażenia podmiotu lirycznego

- wymieszanie stylów architektonicznych

- przepych

- bogactwo

- monumentalizm

- swoiste piękno

- pustka i cisza, gdyż mieszkańcy zimową porą przenieśli się do centrum miasta

W Rzymie, by dźwignąć teatr dla cezarów,

Musiano niegdyś wylać rzekę złota;

Na tym przedmieściu podłe sługi carów,

By swe rozkoszne zamtuzy dźwignęli,

Ocean naszej krwi i łez wyleli.

-----------------

PETERSBURG

- miasto jest dziełem wszechmocności woli cara

- zdumiewa

- architekturą wzorowaną na najsłynniejszych miastach Europy

- przestrzenią

- bogactwem i przepychem

- siłą i różnorodnością życia

- poeta snuje refleksję o nadludzkim wysiłku ludzi budujących nowoczesny gród na drewnianych palach i ciałach zmarłych przy pracy

- Konrad spotyka Oleszkiewicza

U architektów sławne jest przysłowie:

Że ludzi ręką był Rzym budowany,

A Wenecyją stawili bogowie;

Ale kto widział Petersburg, ten powie:

Że budowały go chyba szatany.

------------------------

POMNIK PIOTRA WIELKIEGO

- rozmowa dwóch młodzieńców

- pielgrzyma

- rosyjskiego wieszcza

- opowieść o historii pomnika, który

- przedstawia postać rosyjskiego władcy

- wyraża carski despotyzm

- budzi lęk

Lecz skoro słońce swobody zabłyśnie

I wiatr zachodni ogrzeje te państwa,

I cóż się stanie z kaskadą tyraństwa?

-----------------------

PRZEGLĄD WOJSK

- car €“ nie licząc się z ciężkim mrozem i ludzką wytrzymałością musztruje podległe sobie wojsko

- dyplomaci chwalą wielkość talentu taktycznego wodza

- po ćwiczeniach

- plac pustoszeje

- ludzie rozchodzą się do domów

- na ziemi leżą ciała stratowanych przez konie i zamarzniętych żołnierzy

- na drugi dzień ludzie odnajdują zwłoki oficerskiego służącego pilnującego futra swego pana

O biedny chłopie! heroizm, śmierć taka,

Jest psu zasługą, człowiekowi grzechem.

Jak cię nagrodzą? Pan powie z uśmiechem,

Żeś był do zgonu wierny – jak sobaka,

O biedny chłopie! za cóż mi łza płynie

I serce bije, myśląc o twym czynie:

Ach, żal mi ciebie, biedny Słowianinie!

Biedny narodzie! Żal mi twojej doli,

Jeden znasz tylko heroizm €“ niewoli

--------------------

UTWÓR UKAZUJE

- bezwzględność cara

- brak ludzkich uczuć władcy

- potęgę Rosji

- przypomina zmiany w obyczajowości i tradycji

-------------------------

DZIEŃ PRZED POWODZIĄ 1824..OLESZKIWEIC

- wiosenna odwilż

- młodzi podróżni zauważają nad rzeką Newą polskiego malarza

- sprawia on wrażenie oderwanego od rzeczywistości

- przepowiada przyszłość

Oblicze piękne, szlachetne, surowe.

Okiem tak pilnie w swojej księdze czytał,

Że słysząc obcych kroki i rozmowę

Tuż ponad sobą, kto są, nie zapytał,

I tylko z ręki lekkiego skinienia

Widać, że prosi, wymaga milczenia.

-------------------

DO PRZYJACIÓŁ MOSKALI

- jeden z najciekawszych profetycznych i filozoficznych tekstów Mickiewicza, który

- zauważa podobieństwo losów ludzi walczących o wolność

- dostrzega łączący Polaków i Rosjan opór wobec tego samego wroga – cara i jego systemu przemocy

- przypomina postaci dekabrystów

- Michała Bestużewa

- Konrada Rylejewa

- ma świadomość, iż są tacy, którzy zaprzedali swoje dusze carskiemu oprawcy

-------------------------

KOMPOZYCJA Dziadów III

I Część - prozators

wstęp określa sytuację na ziemiach polskich w czasie gdy komisarzem jest senator Nowoslicow.

II Część - dedykacja.

III Część - prolog - scena fantazyjno-wizaualna. Przemiana Gustawa w Konrada.

IV Część - I scena więzienna (bazyliańska). Składają się na nią rozmowy więźniów, opowiadanie Jana Sobolewskiego, trzy pieśni więźniów, mała improwizacja Konrada. Scena ma charakter realistyczny, mała improwizacja ma charakter wizyjny.

V Część - scena II - Improwizacja zwana wielką. Scena wizyjna.

VI Część - scena III - ukazująca egzorcyzmy. Ksiądz Piotr wypędza złe duchy z duszy Konrada. Egzorcyzmy to scena realistyczno-fantastyczna.

VII Część - scena VI - Widzenie Ewy. Scena wizyjna.

VIII Część - scena V - Widzenie księdza Piotra. Scena wizyjna.

IX Część - scena fantastyczno-fizyjna. Dyskusja Diabłów nad duszą senatora. Widzenie senatora zwane snem senatora.

X Część - scena VI - Salon Warszawski. Zawiera dyskusje dwóch towarzystw: stolikowego i przy drzwiach. Opowieść Adolfa i Cichowskim.

XI Część - scena VII - U pana senatora. Poznajemy współpracowników senatora Nowosilcowa. Scena realistyczna. Scenę kończy przepowiednia księdza Piotra.

XII Część - scena VIII - Bal u senatora przerwany wizyta pani Rollinson i znieważenie księdza Piotra oraz krótkie spotkanie księdza Piotra z Konradem.

XIII Część - scena IX - Noc Dziadów. Kobieta wywołuje imię kochanka. Nie zjawia się na zaklęcia Guślarza.

XIV Część - ustęp - Jest to poemat opisowy przedstawiający: drogę do Rosji, przedmieścia, pomnik Piotra Wielkiego, przegląd wojsk, Oleszkiewicz.

XVwiersz liryczny stanowiący przykład liryki adresata do przyjaciół Moskali.

Wydrukuj normalnie Âť

______________________________________________________________________________________

1. MESIANIZM Dziadów próbą odpowiedzi na klęskę powstania listopadowego

poeta dostrzega analogię między losem Chrystusa i jego ostateczną ofiarą a dziejami Polaków i Polski

męczeństwo społeczeństwa polskiego nabiera charakteru uniwersalnego

- ofiara Polaków zbawi świat

- odkupienie win przyniesie wolność

- współczesna historia jest sceną

- odwiecznego pojedynku Boga z Szatanem

- mocowania się dobra ze złem

- walki o przywrócenie boskiego ładu

------------------------------

Polacy nie tylko czekają na zbawienie, czyli wolność, ale walczą

- nie godzą się na rzeczywistość

- myślą z optymizmem o przyszłości

- mają nadzieję na zmartwychwstanie

-------------------------

wierzą, że pojawi się sytuacja oraz postać, która

- przyniesie wybawienie

- zmieni przyszłość

- przywróci wolność

- naprawi krzywdy

---------------------------------

Polacy dzięki swej historii oraz tradycji walki pełnią rolę

- narodu wybranego

- zbawiciela innych narodów

-------------------------------

Polacy oczekują na znak od Boga, aby rozpocząć wielką przemianę narodu w kategoriach duchowych, a nie tylko poprzez czyn zbrojny

-----------------------

DZIADY DRAMATEM OTWARTYM

w opozycji do struktury i funkcji dramatu klasycznego Dziady są tekstem specjalnie „niewykończonym”

- luźna kompozycja fabuły dramatycznej

- fragmentaryczność świata przedstawionego

- brak ciągłości i finału wydarzeń

- tajemniczość losów bohaterów

- nieproporcjonalność części utworu

- łączenie elementów dramatycznych z epickimi i lirycznymi

- splot wątków realistycznych z fantastycznymi

- zderzenie różnych koncepcji stylistycznych

- stopniowanie i rozładowywanie napięcia

----------------------------------

brak związków przyczynowo-skutkowych

----------------------------

akcja staje się rozproszona, a poprzez to zyskuje

- nowy wymiar czasu

- różnorodność przestrzeni

- wielość wątków i motywów

--------------------------------

dominuje zasada możliwości

- wpisania w tekst różnych interpretacji

- przenoszenia akcentów problemowych

- zmian kolejności części dramatu

---------------------------------------

nie ma sposobu pełnego

- opisu świata

- zinterpretowania wydarzeń i zachowań ludzkich

- ujęcia w słowa różnych stanów i sytuacji emocjonalnych

- ukazania bogactwa (w dobrym i złym znaczeniu) możliwości działań człowieka

---------------------------------------

świat widziany jest jako

- nieustanny bieg zdarzeń

- proces ciągłego tworzenia i przekształcania

- splot wieloznacznych zjawisk i sytuacji

- struktura zbudowana z różnorodnych części

- zmaganie się człowieka z:

- sobą

- Bogiem

- tradycją

- społeczeństwem

- filozofią

- etyką

- twór nie do końca rozpoznawalny

-----------------------------------

dzieło prezentuje różne punkty widzenia na:

- działanie i zachowanie postaci

- fakty historyczne

- skutki działania świata pozazmysłowego

- postawy filozoficzno-moralne

----------------------------------

DZIADY DRAMATEM ROMANTYCZNYM

brak trzech jedności klasycznych

wielość wątków

- dzieje Gustawa-Konrada

- zachowania i losy Polaków

- postawa Rosjan

- profetyzm polski

luźna kompozycja scen

synkretyzm rodzajowy i gatunkowy

- elementy

- liryki

- epiki

- dramatu

-------------------------

wzajemnie przenikające się światy

- aktualnej rzeczywistości

- przyszłości

- mistyki

-------------

śmierć jako istotny element konstrukcyjny

------------------------------

wprowadzenie osób autentycznych, m.in.:

- Cichowskiego

- Zana

- Nowosilcowa

- Wysockiego

- Niemojewskiego

Wyjaśnienie:

zsp1