Odpowiedź :
Odpowiedź:
Co należy sobie uświadomić na początku każdego Wielkiego Postu? (1p)Posypanie głowy popiołem to tylko znak, że pragniemy czas Wielkiego Postu przeżyć z Chrystusem, który przez modlitwę i post przygotowuje się do śmierci dla nas i dla naszego zbawienia. Wielki Post jest dla wierzących dobrą okazją do głębokiej rewizji swojego życia. Wielkopostna liturgia pomaga nam w przygotowaniu się do przeżywania radosnej tajemnicy Zmartwychwstania Pańskiego. Stawia nam przed oczy trudną i bolesną drogę, którą szedł Chrystus, by przynieść światu zbawienie. Przypomina też, że przez sakrament chrztu św. również i my pragniemy podążać nią w ślad za Synem Bożym.
Po co ludzie na przykładzie Starego Testamentu podejmowali post? (W jakim celu? Co chcieli osiągnąć?) (2p) Na przykład aby Bóg, który zapowiedział ludziom karę zlitował się nad nimi gdy oni nic nie jedli przez dłuższy czas.
Co oznaczają Jezusowe słowa: „Nie samym chlebem żyje człowiek”? (1p) Te słowa oznaczają, że musimy zadbać także o higienę naszej duszy
Z którego wieku pochodzą najstarsze świadectwa postu jako przygotowania do Paschy? (1p) Z 240 “Najstarsze świadectwa o praktykowaniu przez chrześcijan postu jako przygotowania do Paschy pochodzą z III w. Tertulian (ok. +240 r.)”
Kto i kiedy ustalił ostatecznie liczbę 40 dni jako okres trwania Wielkiego Postu? (2p) Papież Grzegorz Wielki, pod koniec VI w., ujednolicił w całym Kościele okres Wielkiego Postu, ustanawiając dokładnie 40 dni wielkopostnego przygotowania.
Wymień podane w tekście biblijne nawiązania do liczby 40. (4p) Liczba 40 w Biblii jest "zarezerwowana" dla dzieł oczyszczenia i przygotowania, 40 dni trwał deszcz i potop, Mojżesz przebywał na Synaju przez 40 dni i 40 nocy, 40 lat Izraelici błąkali się na pustyni... Chrystus pościł 40 dni na pustkowiu. Pamiętać jednak trzeba, że liczba 40 nie jest rozumiana w Biblii w sensie matematycznym, lecz symbolicznym.
W którym wieku został wprowadzony zwyczaj posypywania głów popiołem na znak pokuty? (1p) Do liturgii Kościoła zwyczaj ten wprowadzono ok. IV w. i przeznaczony był dla osób publicznie odprawiających pokutę.
W którym wieku została na stałe wprowadzona w całym kościele, tradycja posypywania głów popiołem na początek Wielkiego Postu? (1p) Tradycja posypywania głów popiołem wszystkich ochrzczonych na znak pokuty i jako rozpoczęcie okresu Wielkiego Postu pojawiła się w VIII w. W XI w. stał się on zwyczajem obowiązującym w Kościele katolickim dzięki decyzji papieża Urbana II.
Znakiem czego był Popiół i ziemia w wielu religiach? (1p) Popiół i ziemia w wielu religiach traktowane były jako znaki żałoby, pokuty i skruchy.
Jakie słowa wypowiada kapłan przy posypaniu głów popiołem w środę popielcową? O czym mają przypominać nam te słowa i do czego mobilizować? (5p) "Pamiętaj człowiecze, że prochem jesteś i w proch się obrócisz" (por. Rdz 3, 19) lub "Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię" (por. Mk 1, 15). Słowa te mają przypomnieć każdemu z nas o kruchości ziemskiego życia, nieuchronności śmierci, a tym samym zmobilizować do podjęcia pracy duchowej nad sobą
Sam obrzęd posypania głów popiołem nie jest wystarczający. Co powinno za nim iść? (2p) Powinniśmy pościć przez 40 dni.
Wymień 2 nabożeństwa wielkopostne. Które z nich jest typowo polskie? (3p) Droga Krzyżowa, Gorzkie żale - to nabożeństwo typowo polskie.
Co z obrzędów mszy św. znika w okresie wielkiego postu? (2p) W czasie wielkiego postu z obrzędów mszy św. znikają słowa “Alleluja” i śpiewa się Aklamacje (“Chwała tobie królu wieków”)
Co jest zakazane w okresie wielkiego postu? (2p) Nie wolno odprawiać hucznych zabaw, wesel czy imprez.
Jaką łacińską nazwę nosi IV niedziela Wielkiego Postu zwana niedzielą radości? (1p) IV Niedziela Wielkiego Postu, zwana Niedzielą Laetare (wesel się Jeruzalem) – niedziela radości.
Od której niedzieli Wielkiego Postu zasłania się krzyże? Dlaczego wprowadzono ten zwyczaj? (3p) Zwyczaj ten znano i praktykowano już w XIII wieku. Krzyże były wówczas bardzo bogato ozdabiane klejnotami i drogimi kamieniami na znak zwycięstwa i chwały Zbawiciela. Postać Chrystusa wyrażała nie tyle umęczonego, co zwycięskiego Zbawiciela, często w szatach królewskich, ze złotą koroną na głowie. Tymczasem treścią rozważań dwóch ostatnich tygodni przed Paschą była męka i śmierć Chrystusa. Nie godziło się to z " paschalną wizją" krzyża. Dlatego zasłaniano go na czas rozważań męki i ukrzyżowania Chrystusa. Konferencja Episkopatu Polski na 116 posiedzeniu plenarnym postanowiła zachować ten zwyczaj zasłaniania krzyża i obrazów w dwóch ostatnich tygodniach Wielkiego Postu.
Wyjaśnienie: