Odpowiedź :
Odpowiedź:
III CZĘŚĆ „DZIADÓW” ADAMA MICKIEWICZA
dramat romantyczny - gatunek dramatyczny ukształtowany w dobie romantyzmu w
opozycji do reguł dramaturgii klasycystycznej (m.in. odrzucenie zasady trzech jedności,
luźność kompozycyjna, synkretyzm) i w nawiązaniu do doświadczeń dramatu szekspirowskiego. Nieliczenie się z koniecznościami technicznymi i konwencjami
widowiska teatralnego czyniło z wielu utworów tego gatunku dramaty niesceniczne.
III część „Dziadów” jako dramat romantyczny:
brak jedności miejsca (więzienie w klasztorze bazylianów w Wilnie, wiejski dom pod
Lwowem, siedziba Nowosilcowa w Wilnie, salon w Warszawie, cmentarz, Rosja)
brak jedności czasu (1 listopada, Wigilia, Wielkanoc; rola czasu związanego z religią,
sacrum)
brak jedności akcji – akcja nie jest rozumiana jako ciąg przyczyn i skutków, główny
bohater występuje tylko w kilku scenach, inne nie są powiązane z jego losami, obok
wątku Konrada np. wątek Rollisona)
kompozycja otwarta dramatu- zatarciu ulegają związki między poszczególnymi
częściami utworu. Jako odrębne całości funkcjonują Ustęp, wiersz Do przyjaciół
Moskali. Losy bohaterów nie są zakończone (poza wątkiem Doktora zabitego przez
piorun). Utwór cechuje nieciągłość, fragmentaryczność, wieloznaczność
synkretyzm rodzajowy (sc. więzienna – dramat, improwizacja – liryka, Ustęp – epika)
i gatunkowy (łączenie tragizmu z komizmem)
łączenie scen zbiorowych (salon warszawski, bal) z kameralnymi (improwizacja)
łączenie realizmu z fantastyką (dbałość o realia, np. obraz klasztoru bazylianów
zamienionego na więzienie, w którym uwięziono Mickiewicza oraz duchy w wielu
scenach)
łączenie stylów, patosu z groteską
niesceniczność
Funkcja takiej formy – umożliwiła przekazanie złożonych i skłóconych wewnętrznie racji
ideologicznych, sprzecznych dążeń i motywacji, stanowiła wyraz przekonania o dysharmonii
świata, jego wieloznaczności
Inne, istotne elementy kompozycji utworu:
formalny podział na prawą i lewą stronę (Prolog – duchy z lewej i prawej strony, taki
sam podział diabłów i aniołów w scenie Wielkiej Improwizacji; podział społeczeństwa
w scenie w salonie warszawskim i na balu u senatora). Polacy po prawej stronie –
wrażliwi moralnie, uczciwi politycznie, po lewej stronie - konformiści
zastosowanie gatunków dydaktycznych wywodzących się z Biblii (przypowieść
Żegoty, przypowieści księdza Piotra w rozmowie z Senatorem)
zastosowanie formuły moralitetu (gatunku o charakterze dydaktycznym ukazującego
bohatera wybierającego pomiędzy dobrem i złem, potępieniem i zbawieniem) w
scenie Sen Senatora
wykorzystanie motywu winy i kary (przepowiednia księdza Piotra dotycząca Pelikana
i Bajkowa, pośmiertna kara przestawiona w scenie Nocy Dziadów –postacie
rozrywane przez czarty, działania doktora i jego śmierć, obraz Widma w scenie nocy
Dziadów)
liczne kontrastowe opozycje, np. postaci cara Piotra i cesarza Marka Aureliusza w
opisie ich pomników
2
Dedykacja „narodowej sprawy męczennikom”
Przedmowa – wstęp do utworu o charakterze historycznym, zestawienie męczeństwa Polski z
tyranią Rosji, przywołanie postaci cara Aleksandra i senatora Nowosilcowa, ukazanie
prześladowań młodzieży wileńskiej
geneza:
1) Klęska powstania listopadowego (chociaż akcja utworu toczy się przed
powstaniem, jest on komentarzem do zrywu, próbą odpowiedzi na pytanie,
dlaczego powstanie upadło)
2) Niewzięcie przez Mickiewicza udziału w powstaniu (dlatego eksponuje własną
działalność patriotyczną w Towarzystwie Filomatów i Filaretów i wynikające
z niej konsekwencje - więzienie i zesłanie)
w III cz. „Dziadów Mickiewicz:
Obraz Polski i Polaków ukazuje w dwóch aspektach- działań utajonych (martyrologia,
spiski, walka) i jawnych (oficjalny, konformistyczny wymiar rzeczywistości).
Metaforycznie wyraża to motyw lawy
pokazuje martyrologię polskiego narodu
oskarża pewne grupy polskiego społeczeństwa o brak patriotyzmu i zainteresowania
sprawami kraju
krytykuje szlachecki rewolucjonizm i skrajnie pojęty indywidualizm romantyczny
formułuje koncepcję mesjanistyczną, która ma dać narodowi pocieszenie i ukazać
ukryte sensy działań historycznych, połączyć plan Boski i ludzki (optymistyczna
prognoza przyszłości, wskazanie – poprzez analogię z ofiarą Chrystusaogólnoludzkiego sensu polskiej walki i męczeństwa)
podejmuje problem walki sił dobra i zła
podejmuje etyczny problem pokory
łączy problematykę polityczno-historyczną z refleksją metafizyczną (Bóg, więzi
świata ludzkiego z obszarem działań duchów)
obraz społeczeństwa polskiego
1. patrioci
Rollison - skatowany podczas śledztwa młody patriota, który próbuje się zabić wyskakując przez okno (jego matka prosi Senatora o uratowanie niewinnego syna)
Cichowski - nagle aresztowany w tajemnicy przed żoną, torturowany i więziony kilkanaście lat. Popadł w obłęd
Ewa - młodziutka szlachcianka, patriotka modląca się za Konrada, którego wiersze
czytała
bohaterowie sceny więziennej (postacie historyczne m.in. Tomasz Zan)
niektórzy bohaterowie sceny w salonie warszawskim (stojący przy drzwiach
i rozmawiający po polsku m.in. o dramacie Cichowskiego) i balu u senatora (prawa
strona - m.in. Starosta)
2. ugodowcy
postacie ze sceny w salonie warszawskim - osoby siedzące przy stoliku i rozmawiające po francusku (dla nich Nowosilcow to nie kat polskiego narodu, lecz świetny organizator życia towarzyskiego) oraz tchórzliwi literaci (którzy sądzą, że nie należy
pisać o aktualnej sytuacji kraju)
postacie ze sceny balu u senatora (zachwycające się balem i rezydencją
Nowosilcowa)
3. zdrajcy
Doktor - zausznik Senatora, donosiciel, dotknięty karą Bożą - g
Wyjaśnienie: