Odpowiedź :
-augustynizm(filozofia dramatyczna-św.Augustyn): Filozofia ta ukazuje dramat człowieka umieszczonego między niebem a ziemią. Dramat człowieka polega na ciągłym rozerwaniu, szmotaniu się pomiędzy pragnieniem zwykłego, ludzkiego szczęścia na ziemi a tęsknotą za wiecznością i ideałem nieba. Jest to życie w świecie stworzonym z przeciwstawnych wartości. Człowiek musi wybierać, pomiędzy tymi wartościami, nie ma drogi pośredniej. Wpływ tej filozofii na literaturę widoczny jest w żywotach świętych, w ukształtowaniu parenetycznego wzorca ascety.
-tomizm(filozofia harmonijna-św.Tomasz z Akwinu):Tomizm zakłada "rozumny ład świata", wizję świata harmonijnego, stanowiącego drabinę bytów, na której każde istnienie ma własne, celowe, naturalne miejsce. Człowiek zajmuje szczególne miejsce w tej w tej uporządkowanej drabinie bytów. Jednostka musi się podporządkować, wszyscy członkowie zhierarchizowanej społeczności nie mogą być sobie równi, gdyż zajmują inne miejsca.
-franciszkanizm(św.Franciszek z Asyżu):Miłość jest podstawą wiary.Jest to miłośc do każdej istoty żywej jako dziecka Bożego.Miłość rozdawana otaczającemu światu jest w tym ujęciu miłością do Boga- jego stwórcy. Filozofia ta wyklucza udręczenie, umartwienie cielesne.Ludzie powinni radować się z faktu istnienia, z piękna świata, z miłości, z trudu pracy i zwykłych obowiązków. Człowiek jest wolny i szczęśliwy, tylko wtedy gdy posiada tyle, ile jest mu niezbędne do życia.Ktoś, kto ma wiele- martwi się o swój majątek, jest jego niewolnikiem.
-tomizm(filozofia harmonijna-św.Tomasz z Akwinu):Tomizm zakłada "rozumny ład świata", wizję świata harmonijnego, stanowiącego drabinę bytów, na której każde istnienie ma własne, celowe, naturalne miejsce. Człowiek zajmuje szczególne miejsce w tej w tej uporządkowanej drabinie bytów. Jednostka musi się podporządkować, wszyscy członkowie zhierarchizowanej społeczności nie mogą być sobie równi, gdyż zajmują inne miejsca.
-franciszkanizm(św.Franciszek z Asyżu):Miłość jest podstawą wiary.Jest to miłośc do każdej istoty żywej jako dziecka Bożego.Miłość rozdawana otaczającemu światu jest w tym ujęciu miłością do Boga- jego stwórcy. Filozofia ta wyklucza udręczenie, umartwienie cielesne.Ludzie powinni radować się z faktu istnienia, z piękna świata, z miłości, z trudu pracy i zwykłych obowiązków. Człowiek jest wolny i szczęśliwy, tylko wtedy gdy posiada tyle, ile jest mu niezbędne do życia.Ktoś, kto ma wiele- martwi się o swój majątek, jest jego niewolnikiem.