PROSZĘ O SZYBKĄ POMOC W TYCH 3 ZADANIACH!! DAJE NAJ I 100 PUNKTÓW
1Przeczytaj poniższy fragment i wypisz słowa, które świadczą o zastosowaniu stylizacji gwarowej. Zastanów się też, jakie cechy charakterystyczne Jagny wynikają z poniższej rozmowy i wypisz je w trzech punktach.

W. Reymont, Chłopi (tom I)
Zaraz na skraju dopędzili Dominikową, jechała z Jagną i Szymkiem, a krowa uwiązana za rogi szła za wozem, z którego wyglądały białe szyje gąsiorów cięgiem syczących jako te żmije.
Pochwalili Boga, a Boryna aż się wychylił przy mijaniu i zawołał:
- Spóźnita się!
- Zdążym na czas! – odkrzyknęła Jagna ze śmiechem.
Przejechali, ale organiściuch parę razy obracał się za nią, aż w końcu spytał:
- To Jagusia Dominikowa?
- Ona ci sama, ona – powiedział Boryna patrząc z oddalenia na nią.
- Nie poznałem, bo dobrze już ze dwa lata jej nie widziałem.
- Młódka to jest jeszcze, a wtedy bydło pasała. Rozbuchała się ino, kiej jałowica na koniczynie – i aż się wychylił, żeby spojrzeć na nią.
- Bardzo ładna – rzucił chłopak.
- Jak wszystkie dziewki – powiedziała organiścina pogardliwie.
- Juści, że gładka. Udała się dzieucha, toteż nie ma tygodnia, żeby kto do niej z wódką nie posyłał.

2Przeanalizuj powyższe fragmenty, które przedstawiają trzy perspektywy narratora w Chłopach i zastanów się czym charakteryzuje się każda z perspektyw. Uzupełnij tabelę: stylizator młodopolski; wiejski gaduła; realistyczny obserwator
• stylizator młodopolski, przykłady:

W. Reymont, Chłopi (tom I)
[opis weselników:]
„I tańcowali!
…Owe krakowiaki, drygliwe, baraszkujące, ucinaną, brzękliwą nutą i skokliwymi przyśpiewkami sadzone, jako te pasy nabijane, a pełne śmiechów i swawoli; pełne weselnej gędźby i bujnej, mocnej, zuchowatej młodości i wraz pełne figlów uciesznych, przegonów i waru krwi młodej kochania pragnącej. Hej!”



W. Reymont, Chłopi (tom I)
[Jagna – opis przeżyć wewnętrznych:]
(…)zapadła w takie prześwięte bezczucie, jak ta ziemia rodzona w jesienne martwe noce – bo jako ta ziemia była Jagusina dusza – jako ta ziemia. Leżała w jakichś głębokościach nie rozeznanych przez nikogo, w bezładzie marzeń sennych – ogromna a nieświadoma siebie – potężna, a bez woli, bez chcenia, bez pragnień – martwa, a nieśmiertelna(…)


• wiejski gaduła, przykład:

W. Reymont, Chłopi (tom I)
A wszędy, na wozach, pod ścianami, wzdłuż rynsztoków, gdzie ino miejsce było, rozsiadły się kobiety sprzedające: która cebule we wiankach albo i we wrokach; która z płótnami swojej roboty i wełniakami, która z jajkami a serkami, a grzybami, a masłem w osełkach poobwijanych w szmatki, inna znów zasię ziemniaki, to gąsków parę, to wypierzono kurę, to len pięknie wyczesany albo i motki przędzy miała, a każda siedziała przy swoim i poredzały se godnie, jak to zwyczajnie na jarmarkach bywa; a trafił się kupiec, to sprzedawały wolno, spokojnie bez gorącości, po gospodarsku, nie tak jako te Żydy, co wykrzykują, handryczą i ciskają się kiej te głupie.


• realistyczny obserwator, przykład:

W. Reymont, Chłopi (tom I)
We wsi poczynał się już zwykły ruch: poranek był jasny i chłodny, a że zaś przymrozek orzeźwił powietrze, to i raźniej się poruszali, i zgiełkliwiej; wychodzili gromadnie na pola, którzy do kopania szli z motyczkami a koszykami na ręku, dojadając śniadań; którzy z pługiem ciągnęli na ścierniska; którzy na wozach brony wieźli ramoionach, ściółkę grabić – że ino dudniło po obu stronach stawu i krzyk się zmagał, bo drogi były zatłoczone bydłem ciągnącym na paszę, szczekaniem psów, pokrzykami, co wybuchały raz w raz z niskiej, ciężkiej kurzawy, jaka się była wznosiła z orosiałych dróg.

3 Zastanów się co zyskuje powieść dzięki zastosowaniu omówionych rozwiązań językowo-narracyjnych? Odpowiedź uzasadnij.