2. Dokonaj streszczenia logicznego tekstów według schematu.
II. Narcyz mógł być bohaterem pouczającej powiastki, mówiącej, do czego prowadzi bezkrytyczne
zapatrzenie w siebie, ale mógł być także bohaterem tragicznym, dociekającym istoty swego losu,
zmagającym się z przeznaczeniem; mógł być zarówno pięknym głuptaskiem, który niczego poza sobą nie
jest w stanie zobaczyć, jak bohaterem, którego zasadniczą pasją jest poznanie, przede wszystkim - samego
siebie.
Narcyz stał się określeniem pewnego typu stosunku człowieka do własnego ja". [...] W wersjach
uproszczonych, sięgających tradycji dawnych alegorii, z Narcyzem wiążą się przede wszystkim wyobrażenia
próżności. Gdyby jednak do nich ograniczyć sens opowieści, byłby to tylko dość żałosny i ubogi przykład
natrętnej dydaktyki. [...]
Narcyz [...] stanowi [...] przede wszystkim problem intelektualny: zastanawia się nad swym
położeniem, osobliwym i tragicznym - i sam dla siebie jest przepaścią.
Jest także dlatego, że stał się sam dla siebie - innym, że - zakochany w sobie - spełnia role
przeznaczone dla różnych osób. Stąd związek z dwoma tak ważnymi motywami czy wyobrażeniami:
sobowtóra i odbicia, wyobrażeniami blisko z sobą spokrewnionymi, skoro najdonioślejsze w obydwu jest
zdwojenie. [...]
Zwierciadło pokazuje człowiekowi jego fizyczność, ale także podsuwa mu problemy, odbicie podlega
interpretacji, zmusza do pytań o własną tożsamość i własne położenie. Powstaje kwestia, co się właściwie
w lustrze widzi. [...] Odbicie wnosi element zawieszenia, pozwala, by człowiek obcował sam ze sobą. Ale czy
tak jest rzeczywiście? Gdy Narcyz - powiada Sartre - chce dotknąć swego odbicia, spotyka tylko abstrakcję,
pustą formę nicości. [...]
Narcyz jest bohaterem poznania, bohaterem kontemplacji. Kontempluje wszakże nie swą urodę, [...]
kontempluje przede wszystkim swą sytuację w świecie, poddaje refleksji możliwości poznania, nie tylko
własne, ale [...] człowieka w ogólności. Zatopiony w kontemplacji Narcyz skazany jest na samotność. [...]
Samotność ta jest zrządzeniem losu, które prowadzi do katastrofy, ale także wartością.
Michał Głowiński, Narcyz i jego odbicia [w:] tegoż, Mity przebrane, Kraków 1994, s. 55-83.
Teza:

Argumenty: